Sagas Sagor

Stickning Bakning Läsning

Fantastiska vaniljbullar

Kategori: Bakning

I lördags hade vi julgransplundring med släkten och då är vaniljbullar ett måste! Iår provade vi ett nytt recept än det vi brukar använda från Sju sorters kakor, även om det gamla receptet varit gott, var detta nya vi provade MAGISKT. Bullarna blev perfekta. 
 
Vetedegen var väldigt enkel att jobba med och den blev väldigt smidig. Vaniljkrämen var god och enkel och det var skönt att man använde hela ägget så man slipper få äggvitor över (som för övrigt går utmärkt att frysa). Det enda var att man enligt mig bör göra dubbelsats vaniljkräm. Jag vill ha mycket kräm i bullarna och nu räckte inte vaniljkrämen och jag ställde mig och gjorde ny 1 timme innan gästerna kom. 
 
Men magiska bullar med lagom mycket kardemumma och härlig vaniljsmak. Det bästa är strösockret som fastnar på läpparna när man äter. 
 
Receptet är ifrån BAKA nr 2, 2012
Vaniljbullar
32 st 
Ingredienser: 
 
50 g jäst
200 g smör
4 dl mjölk
½ tsk salt
140 g vit baksirap (1 dl)
2 tsk stött kardemumma
2 ägg
1 kg vetemjöl (16 ½ dl)
 
Vaniljkräm: 
3 dl grädde
1 ägg
45 g socker (3 msk)
30 g vaniljsocker (2 msk)
2 msk maizena
 
Pensling: 
Smält smör
strösocker
 
Gör såhär: 
Vaniljkräm: 1. Blanda ihop alla ingredienser i en kastrull. Koka upp under omrörning tills krämen tjocknat. 
2. Sila, låt kallna. 
 
Bullar: 1. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till 37°C. Smula jästen i en bunke och häll på lite av smörmjölken och tillsätt resten när jästen löst upp sig. 
2. Rör i salt, sirap, ägg, kardemumma och mjöl och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa i ca 40 min. 
3. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i två. Kalva ut varje del till en kvadrat på ca 30x40 cm och skär ut 16 fyrkanter per kvadrat. Lägg på 1 msk vaniljkräm på varje ruta, vik in hörnen mot mitten och kläm ihop. Var nogrann med att det inte blir något hål så inte att vanilljkrämen rinner ut.
4. Lägg bullarna med skarven nedåt i bullformar eller på bakplåtspapper och låt jäsa i 20 minuter. Värm under tiden ugnen till 225°C. Grädda bullarna mitt i ugnen i 6-8 minuter. 
 
Pensling: Smält smöret. Häll upp socker på ett fat. När bullarna svalnat, pensla dem med smör och doppa sen i strösocker.  
 
 
Kram Saga
 
 

KOMMENTARER:

  • Tina Fransson säger:
    2016-01-17 | 23:35:55
    Bloggadress: http://vinkelvillan.blogg.se/

    Dem ser supergoda ut ! Får jag nog prova att göra nån gång :)
    Mvh Tina

    Svar: Ja det tycker jag att du borde! :) /Saga
    Saga

Kommentera inlägget här: