Sagas Sagor

Stickning Bakning Läsning

Allegiant

Kategori: Bokrecensioner

Äntligen tog denna boken slut. Den har länge haft en paus, men jag blev jätteinspirerad att läsa i tisdag på svenskan när vår svenskalärare berättade om vad olika böcker handlar om för att få oss att välja en bok vi ska läsa och skriva en recension om sedan. Jag hade redan lånat Flugornas herre men glömde den hemma så jag lånade även Jane Eyre. Nu vet jag inte vilken jag ska läsa till svenska uppgiften men är så lycklig att Allegiant äntligen lästs ut. 
 
Allegiant av Veronica Roth
 
 
Det falang-baserade samhället som Tris Prior en gång trodde på har splittrats - förstört av våld och maktkamper och ärrat av förlust och svek. Så när hon blir erbjuden chansen att utforska världen bortom de gränser hon känner till, är Tris redo. Kanske kommer hon och Tobias hitta ett nytt okomplicerat liv bortom murarna, fritt från komplicerade lögner, trassliga allianser och smärtsamma minnen. 
 
Men Tris nya verklighet är ännu mer oroväckande än den hon lämnat bakom sig. Gamla upptäckter framställs snabbt som meningslösa. Explosiva nya sanning förändrar hjärtan på de hon älskar. Och än en gång måste Tris kämpa med att förstå komplexiteten av männskligheten - och hon själv - medan hon står inför omöjliga beslut om mod, lojalitet, uppoffring och kärlek. 
 
Allegiant, äntligen är du slut. Dethär var en fantastisk bok och bokserie. Jag gillade verkligen Divergent serien och tycker den var lagom lång. Den är helt rätt i tiden och liknar historier som The Hunger Games och The maze runner. En härlig dystopi som är värd att läsa. Jag vet inte om jag gillar dessa mer än Hunger Games, men kanske. 
 
Jag vet inte riktigt varför jag gillar den här boken, den är bara bra. Den är härlig att läsa tycker jag och språket och handlingen tilltalar mig. Tris och Tobias kärlek är kul att läsa om, den är lagom förutsägbar, lagom mycket action, lagom allting liksom. Den slutar oväntat och det händer mycket hela vägen in i slutet. 
 
Det enda jag verkligen inte gillar är slutet, men det kan jag inte avslöja såklart. Men jag kan inte alls uppskatta slutet ännu och tycker det förstör en del av boken.
4/5 
 
Kram Saga
Kommentera inlägget här: