Sagas Sagor

Stickning Bakning Läsning

Fästa trådar i stickat!

Kategori: Stickning

Dethär med att fästa trådar är bland det tristaste jag vet. Det gör att jag brukar skjuta på att fästa trådar i mina stickade plagg, speciellt de med många trådar. Har under senaste månaderna samlat på mig en liten hög med UFO:n (unfinished object) med grejer som egentligen är klara men där trådarna behöver fästas. Den högen tog jag tag i idag. 
 
Jag har alltid tyckt fästa trådar och sy ihop kläder var segt och tråkigt och det är först nu jag tycker det är kul att montera och sy ihop plagg. Anledningen till att jag inte gillade det förut var pga. att jag faktiskt inte visste exakt hur man gjorde. Så jag sydde ihop sömmarna så gott jag kunde och det blev knöligt och fult. Nu när jag lärt mig hur man gör och tränat lite börjar jag tycka det är roligare. Jag lärde mig fort utav videos på youtube eller drops hemsida. Men att fästa trådar är fortfarande en pest och är därför väldigt stolt över det jag lyckats med idag. 
 
I UFO högen hade jag en kofta som behövde sys ihop under ärmhålan, en sjal och en cowl samt en flerfärgsstickad tröja med ränder och en massa färger. De tre första var kul men den flerfärgsstickade koftan var en pina. Tyvärr kände jag inte att jag kunde låta tråden följa med när jag stickade eftersom det var en bit emellan och så otroligt många färger vilket resulterade i extremt mycket trådar att fästa. Att fästa i flerfärgssstickning är heller inte så enkelt eftersom färgen inte får syna på rätsidan. 
 
Har därför lite tips som kanske kan göra fästandet lite roligare och snabbare. 
1. Lär dig fästa på riktigt, sök videos och kolla att du gör rätt, det blir finare, går snabbare och håller bättre! 
2. Sätt dig framför tv:n och kom in i zoonen och bara fäst på, då brukar det rulla på ganska bra. 
3. Har du flera plagg, lämna det med flest trådar till sist och börja med det du är mest sugen på. Då blir du klar med flera saker innan du hinner tröttna.
4. Är det en kofta med ränder där du ska fästa väldigt många trådar, försök göra det till en lek. Fäst alla röda trådar först eller varannan ärm. Försök variera det. 
5. Ta många pauser, lyxa med något gott och blir inte frustrerad när det går långsamt. Ta lite i taget, 10 trådar om dagen t.ex. Det är ju faktiskt riktigt trist och man föjrtjänar lite uppmuntran! 
 
 
Nu behöver bara koftan knappar och knappband och alla 4 plaggen behöver blockas (blötas ner och spänna ut till rätt mått). Men då behöver jag nya knappnålar som jag är 100% säker är rostfria så det inte lämna märken i kläderna. Men då måste jag åka och köpa det vilket betyder att jag antagligen kommer strunta i det och lägga upp något nytt! 
 
Hoppas listan hjälpte och att du är lite mer redo att ta tag i dina ofästa trådar! 
Kram Saga
 
ps. MISSA INTE NYA AVSNITTET AV STICKPODDEN! ÄNTLIGEN TILLBAKA!! :D ds. 
Kommentera inlägget här: