Sagas Sagor

Stickning Bakning Läsning

Bak-tisdag

Kategori: Bakning

Igår blev det soppa till middag och jag köpte inget bröd påväg hem från skolan så jag bestämde mig för att baka lite! 
 
Eftersom vi för några månader sedan hade mjölbaggar i hela vår baklåda behövde vi slänga ALLT mjöl och eftersom jag inte har bakat bröd sen dess hade vi bara vetemjöl special och vanligt vetemjöl hemma, sen gjorde jag pannakakor till lunch och då tog jag slut på vetemjölet. Jag hade därför endast vetemjöl special som jag kunde använda.
 
Jag spenderade först en kvart på att gå igenom alla brödrecept och hitta ett som jag hade alla ingredienser till. Det blev ett kuvertbröd som ser ut som minibrytbröd. Fast jag ville ha lite större som ska användas som brytbröd så istället för att göra 6 st små bröd, gjorde jag 3 större. 
 
Jag hittade även ett knäckebröd när jag kollade bland recepten och det hade vi också allting till hemma, så jag gjorde det också. Första gången jag gjort knäckebröd och jag tycker det blev riktigt bra! Detta knäckebröd är laktos, gluten och äggfritt. Väldigt bra om man är allergisk, men fortfarande väldigt gott och ENKELT
 
Till brödet använde jag min fina Kenwood som jag fick i julklapp av släkten! 
 
 
 
↓ Grundreceptet är från Allt Om Mat nr 18 2008
Flerfrönskransar
6 små eller 3 stora
1½ hr + 15 min i ugn
 
Ingredienser: 
50 g jäst
5 dl vatten
3 msk rapsolja
1 msk strösocker
1 msk salt
ca 13 dl vetemjöl special 
 
Pensling: 
Ägg
 
Garnering: 
Vad du vill, men jag använde havregryn, linfrö, sesamfrö, solroskärnor och pumpafrön. 
 
Gör såhär: 
1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet fingervarmt, ca 37ºC. Häll lite av vattnet över jästen och rör tills jästen löst sig.
2. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, socker och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen smidig tills den släpper från bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt ca 40 min. 
3. Ta upp degen och knåda in resterande mjöl. Dela degen i 42 à 32 g  eller 21 bitar à 65 g. Forma vaje bit till bollar och lägg ihop bollarna 7 och 7 till kransar på bakplåtspappersklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk 30 min.
4. Sätt ugnen på 250°C för små kransar och 230°C för stora kransar. Pensla kransarna med uppvispat ägg och strö över önskad garnering. Grädda kransarna mitt i ugnen 15 min för små och 20 min för stora. 
 
 
 
 
Fröknäcke
2 plåtar
 
Ingredienser: 
½ dl mandelmjöl
2 dl majsmjöl
½ dl chiafrön
1 dl pumpafrön 
1½ dl solroskärnor
½ tsk salt
2 ½ dl kokhett vatten
½ dl olivolja
 
Gör såhär: 
1. Sätt ugnen på 150°C. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Häll på olja och vatten och rör till en jämn smet. 
2. Tryck ut degen på 2 plåtar, 30x35 cm. Använd ett annat bakplåtspapper och lägg ovanpå smeten och använd en kavel eller liknande att trycka ut degen med så blir det väldigt jäämnt och inte kladdigt. 
3. Ta bort det övre bakplåtspappret och grädda mitt i ugnen i 50 min. Ta ut brödet efter halva tiden OM du vill skära eller sporra det i jämna bitar. Sätt tillbaka plåten och grädda klart. Låt svalna på galler. 
 
 
Kram Saga
 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: