Sagas Sagor

Stickning Bakning Läsning

Nyårsefterrätt!!

Kategori: Bakning

På nyår gjorde vi en fantastisk semifreddo-dessert med nutella som blev mycket lyckad! 
Ja, vi latade oss lite (med tanke på att jag utbildar mig till konditor) och gjorde en simpel efterrätt men det var eftersom jag var sjuk och inte orkade göra något mer avancerat. Den blev dock otroligt god och gick åt som smör i solsken. Så jag ska komma ihåg att ofta behövs inte något svårt eller pampigt för att det ska bli bra. Iår körde vi på less is more. 
 
Tårtan var väldigt god, krämig och luftig. När jag gjorde tårtan upptäckte jag att nutella är rätt kletigt och väldigt o-rinnigt vilket gör att det blir väldigt svårt att få fin marmorering på tårtan. Vi fick en del nutella-klumpar som lagt sig på botten av tårtan när vi skar upp den. Det kan man eventuellt fixa med lite nutella som man värmt på något bara för att få den mer flytande.  
 
Sedan hade vi hallon till vilket jag i efterhand tycker är ett måste för annars blir tårtan otroligt söt. Man behöver något syrligt som bryter av. Vi hade färska hallon men man kan säkert ta frysta tinade hallon/bär. Detta för att lätta upp tårtan och inte göra den för söt. 
 
Receptet är ifrån "Allt om mat" Festspecial 2005 
 
Semmifreddotårta 
12 bitar
Ingredienser: 
100 g mandelspån
½ påse maränger à 120 g 
4 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 burk nutella, 400 g
3 msk chokladsås
1 marängbotten
 
Gör såhär: 
1. Rosta mandeln i en torr stekpanna eller i ugnen, 200°C. Låt kallna. Grovkrossa marängerna. 
2. Separera äggulor och äggvitor. Vispa äggvitorna till ett fast skum med 1 msk socker. 
3. Vispa äggulorna fluffiga med resterande socker i en separat skål. Vispa grädden fluffig i en tredje skål.
4. Vänd försiktigt ihop äggulor, äggvitor, grädde, krossade maränger och 2/3 av mandeln, spara resten av mandeln till dekoration. 
5. Ringla ner rumsptempererad nutella i så att det blir ett marmorerat mönster. 
6. Lägg marängbotten i en form med löstagbarbotten, ca 24 cm i diameter. Häll i smeten.
7. Frys tårtan i minst 4 hrs så att den är halvfryst och servera då.
8. Eller om du fryst tårtan helt, ta ut och lägg upp den på ett tårtfat och låt tårtan stå i kylen ca 40 min innan servering så den blir tempererad. 
9. Toppa med mandel och chokladsås.  
 
 
Kram Saga
Kommentera inlägget här: